Pred voľbami si nás kandidáti ( výhodu má úradujúci starosta či primátor ) kupujú širokým spektrom predvolebných ( väčšinou hmlistých a neurčitých ) sľubov, magnetkami, odznakom, videl som už dokonca aj sviečku s fotkou kandidáta. Pre tých náročnejších sú pripravené kávičky, guľáše, divadelné predstavenia, prípadne koncerty ľudových hudieb či populárnych kapiel. A otázkou teda pri tejto ponuke zostáva, či nám voličom stačí kúsok guľáša, kávička či koncert zadarmo na to, aby sme mali ochotu obetovať za to budúcnosť svojej dediny či mesta.
Uvidíme 15.novembra.
Ďalšou ponukou na kúpu v súvislosti s voľbami je záujem lobistickej skupiny, organizovanej zločineckej skupiny, či „strategického investora, “ ktorý má v konkrétnej samospráve jednotke svoje obchodné ( osobné ) a iné záujmy a potrebuje získať vplyv v mestskom zastupiteľstva, ideálne priamo miesto starostu. Takýto ( zväčša dostatočným kapitálom disponujúci ) investor si nájde svojho „bieleho koňa“, v prípade poslancov biele kone, ktorého osloví na spoluprácu, poskytne mu financie na kampaň a pod podmienkou poslušnosti ho bude presadzovať s vidinou, že investícia sa mu presadením investičného zámeru ( často v rozpore s verejným záujmom ), lukratívnej zákazky alebo iným vopred dohodnutým spôsobom vráti. Tu je potrebné povedať, že často ide o ponuky a peniaze, ktoré sa neodmietajú a bežný nádejný kandidát im zväčša podľahne, pričom si ani neuvedomí, že sa upísal diablovi a stáva sa len bábkou v jeho rukách.
V tejto súvislosti je potrebné len dúfať, že takto motivovaných kandidátov bude 15. novembra čo najmenej a hlavne v to, že voliči, za predpokladu, že pri voľbách použijú zdravý rozum a takéhoto kandidáta odhalia a svoju dôveru mu nedajú.
V súvislosti s kúpou sa nedá nespomenúť ľudí, ktorí svoj hlas priamo predajú za pár eur, ale vzhľadom k tomu, že tým predávajú svoju vlastnú dôstojnosť mi nestoja ani za to, aby som sa im hlbšie venoval.
A čo kúpime po voľbách ?
Po voľbách sa síce nekupuje často, ale zďaleka nie zriedkavo. Jedná sa pritom o predaj, ktorý môže postihnuté mesto či obec postihnúť výrazne. Jedná sa o prípady, kde sa napriek masívnej finančnej a inej podpory dotácii, volebnej kampani za využitia všetkých prostriedkov nepodarí na radnicu či do zastupiteľstva zvoliť tých „správnych ľudí.“
Väčší „investor“ s veľkým záujmom o predmetnú lokalitu s takýmto niečím počíta a má v tomto prípade pripravený variant B. Variant B spočíva v tom, že keď sa jeho „kôň“ na radnicu voľbou nedostane získa ho priamo. S ponukou konkrétnej „ odmeny “ osloví zvoleného starostu, prípadne poslancov, o ktorých si myslí, že budú najslabším ohnivkom zastupiteľstva a jednoducho si ich kúpi (časť „lobistov“ sa do volebného kolotoča zapája až v tomto štádiu).
A kruh sa na štyri roky uzavrie.
A je na nás, aby sme ako voliči a občania, čo najviac uvedených možností svojou činnosťou počas volieb aj v medzivolebnom období, eliminovali a zabránili tak „miestnym oligarchom atd. “ kúpiť si niektorú obec, mesto alebo ich časť.
Jozef Bakša